Flykten

En workshop om att fly, att vara på flykt från något och vad det kan innebära att vara flykting.

Detta är en workshop som hålls av en pedagog från Fredens Hus. Skicka en förfrågan om bokning i formuläret nedan.

Flykten är en dramatisk övning kopplad till FN:s flyktingkonvention och de mänskliga rättigheterna. Flykten berör dessutom integration där utgångspunkten är en asylansökningsprocess i ett fiktivt land. Eleverna får således sätta sig in i hur de kan vara att komma som flykting till ett främmande land.

Arbetsområden: Migration, empati och krissituationer.

Högstadiet

Geografi:

LIVSMILJÖER
Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.

Historia:

DEMOKRATISERING, EFTERKRIGSTID OCH GLOBALISERING, CIRKA 1900 TILL NUTID
Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.

HUR HISTORIA ANVÄNDS OCH HISTORISKA BEGREPP

  • Exempel på hur 1800- och 1900-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.
  • Hur historia kan användas för att skapa eller stärka nationella identiteter.
  • Hur historia kan användas för att förstå hur den tid som människor lever i påverkar deras villkor och värderingar.
Religion:

RELIGION OCH SAMHÄLLE
Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.

Samhällskunskap:

INDIVIDER OCH GEMENSKAPER

  • Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.
  • Svenska välfärdsstrukturer och hur de fungerar, till exempel sjukvårdssystemet, pensionssystemet och arbetslöshetsförsäkringen. Vilket ekonomiskt ansvar som vilar på enskilda individer och familjer och vad som finansieras genom gemensamma medel.
  • Immigration till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället.

RÄTTIGHETER OCH RÄTTSSKIPNING

  • De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
  • Olika organisationers arbete för att främja mänskliga rättigheter.

BESLUTSFATTANDE OCH POLITISKA IDÉER
Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.

Gymnasiet

Samhällskunskap 1a1
  • Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter.
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
Samhällskunskap 1b
  • Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter.
  • Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
  • Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering.
  • Etnicitet och kulturmöten
  • Migration, dess bakgrund och konsekvenser för människors levnadsförhållanden och delaktighet i samhället.
  • Politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration.
  • Aktuella företeelser i dagens mångkulturella samhälle och svensk samhällsdebatt om integrations- och segregationsfrågor.

Skicka en bokningsförfrågan

Fyll i dina kontaktuppgifter och skicka till oss om du är intresserad av en pedagog från Fredens Hus pedagoger håller denna workshop för er. Prislista för våra workshopar hittar du här.